Wie heeft training nodig?

 
Golden Gate bridge San Francisco

Het gebeurt wel eens dat een medewerker niet de waarde van training inziet: 'Ik heb jaren ervaring in mijn beroep, heb alles gezien, dus ik denk niet dat iemand mij nog iets kan leren.'

Persoonlijk denk ik dat dit een van de grootste valkuilen is voor een medewerker. Of zelfs voor een totale organisatie. Het helpt de loopbaan van de werknemer niet. En kan het voortbestaan van de onderneming bedreigen. Ervaring is belangrijk, maar het is niet voldoende.

Er zijn veel studies waarin gevonden wordt dat met het toenemen van de ervaring, de vaardigheden van mensen afneemt. De mensen zijn lui geworden en staan zichzelf toe slechte gewoontes te ontwikkelen.

De beste mensen leren van hun ervaringen en gebruiken het, met nieuwe kennis, om beter te worden in wat ze doen. Waarbij ze het motto gebruiken om vast te houden aan het oude zolang het goed werkt, en overstappen op het nieuwe als dat beter werkt.

Daarmee is tegelijkertijd aangegeven dat van doorslaggevend belang is dat trainingen betere resultaten opleveren. En in dat opzicht kan een medewerker terecht bedenkingen hebben; veel trainingen blijken niet te werken.

Ook ik ben een trainer en ik teken aan dat ik, tenmiste voor een deel, ook training altijd als oplossing zie voor elk probleem. Misschien ben ik vooringenomen, maar de zienswijze is mede gebaseerd op de meest succesvolle mensen en organisaties die ik ken. Ze groeien door een continue en actief proces van blijvende ontwikkeling.

Belangrijk is dat zo goed mogelijk wordt nagegaan welke training de juiste is. Soms ligt dat voor de hand. In andere gevallen is eerst gedegen onderzoek doen de betere optie.

Enkele ideeën over training:

Waarom training nooit af is

Zelfs als je op het goede spoor zit wordt je overreden als je gewoon blijft zitten. Het snelle tempo van de maatschappij eist het bijhouden van vaardigheden. Professionals in elk veld zullen hun kennis moeten bijhouden. Artsen. advocaten, accountants kunnen verplicht zijn continue bij- en nascholing te volgen om hun bevoegdheid te houden. Andere beroepsgroepen zijn het misschien niet verplicht om hun bevoegdheid te behouden, maar ook daar kan het werk steeds gecompliceerder worden.

Om bij te blijven moet je verandering in je vakgebied kennen en volgen. Toenemende concurrentie zorgt voor dynamiek. Sommige concurrenten waren misschien een paar jaar geleden nog volledig onbekend. Er ontstaan nieuwe uitdagingen. Als er andere technieken en 'gereedschappen' ontstaan zullen we er ook mee moeten leren omgaan.

Iedereen die voor het tijdperk van de computer begon, heeft inmiddels met internet, e-mail, tekstverwerkers en vele ander pc-toepassingen leren omgaan.

Medewerkers en klanten zijn steeds beter opgeleid en verwachten meer.

Wat een medewerker zoal moet weten en kennen

Visie

Welke visie het bedrijf heeft.

Producten

Wat het bedrijf doet of wat het verkoopt. 

Vakinhoudelijk

Bijblijven met de nieuwste techieken en ontwikkeling op het eigen vakgebied.

Organisatie

Hoe werken mensen optimaal samen in een organisatie? Welke structuur is gekozen en hoe leren medewerkers om daar mee te werken?

Neem verantwoordelijkheid voor uw toekomst

Wie is verantwoordelijk voor training? Sommigen denken dat het de werkgever is. Anderen de werknemer. Of de trainer. Ik denk dat we allemaal verantwoordelijk zijn voor training. Goede trainers, werkgevers en werknemers denken goed na over de juiste training en het ontwikkelen van de juiste vaardigheden. Training wordt een gestructureerd deel van de activiteiten.

Training verhoogt de mogelijkheid voor de werknemer en de organisatie: een dagelijkse investering voor een goed rendement in de toekomst.

Trainingsmogelijkheden

  • Klassikale lessen - algemeen of als maatwerk
  • Online trainingen en video's
  • Boeken en tijdschriften
  • Websites
  • Mentoren en coaches

Conclusie

Zoals met veel dingen die de moeite waarde zijn, is training niet gemakkelijk. Continue educatie is de sleutel voor continue succes. De maatschappij verandert continue en we blijven achter als we niet meegaan en ons continue ontwikkelen.

Categorie: 

Reactie toevoegen